Met wie bespreek je JOUW functioneren?

Iedereen heeft zwakke plekken

Daar hoef je je niet voor te schamen. Je hebt nu eenmaal zaken waar je aandacht naar uit gaan, en zaken die minder je interesse hebben. Of die je minder liggen.

Dat zie je terug bij je medewerkers. Je accountmanager kan erg goed zijn in het leggen van de eerste contacten met klanten, maar hij slaagt er onvoldoende in om langdurige relaties op te bouwen. Van het binnenkomen bij een klant weet hij dan ook alles, maar duurzaam relatiebeheer kent nog een groot aantal geheimen voor hem.

Heb jij zicht op jouw zwakke plekken?

Met wie spar jij over een andere aanpak of keuzes om de resultaten te halen die jij wilt? Ik vraag dat regelmatig aan mijn klanten en ondernemers die ik tegenkom. In praktijk blijken maar weinig ondernemers hun eigen ‘functioneringsgesprek’ te organiseren.

Als jij niet regelmatig kritisch naar je eigen functioneren kijkt, sta je omzetverbetering en verdere groei van je bedrijf in de weg. Je blijft dan doorgaan op dezelfde voet en herkent de volgende situaties

  • je krijgt herhaaldelijk dezelfde frusterende problemen, en weet niet hoe je de cirkel doorbroken krijgt
  • je ontvangt geen tegenwicht van een sparringpartner, waardoor je onvoldoende wordt geprikkeld en geïnspireerd
  • je blijft hangen op een bepaald punt en bereikt niet de top die je voor ogen staat omdat je niet weet welke andere aanpak te kiezen of keuzes te maken

Organiseer je eigen ‘functioneringsgesprek’

Zoek naar mensen en middelen die jou een spiegel voorhouden. Zodat jouw zwakke plekken verdwijnen en jij steeds dichter bij de top komt die je met je bedrijf voor ogen hebt. Een aantal manieren die je kunt gebruiken

  • zoek een goede mentor of zakelijke coach

Voor elk terrein in je bedrijf zijn leermeesters te vinden, personen met wie je goed kunt sparren. Experts die diepgaande kennis en ervaring hebben op vlakken waar jouw blinde plekken overheersen. Bepaal je blinde vlekken en zoek gericht naar een mentor of coach die jou een spiegel voorhoudt en je nog beter laat functioneren.

  • lees managementboeken

Er zijn miljoenen boeken geschreven over onderwerpen waar je als ondernemer mee te maken hebt. Op elk sub-sub-sub onderwerp heeft een expert zijn visie beschreven. Koop een aantal boeken die jou verder kunnen helpen en lees ze niet alleen, maar bestudeer ze. Kijk wat jij in je dagelijks werk kunt aanpassen om nog effectiever te worden.

  • volg een training 

Een training kan net een stuk verdieping geven en daardoor zaken blootleggen die je zelf niet ziet. Je kunt uit verschillende vormen kiezen; één- of meerdaagse trainingen, workshops, compacte online trainingen (zoals onze programma’s!) of combinatietrajecten.

  • nodig uit en vraag om feedback

Er zijn vast voldoende mensen in en om je bedrijf die een mening hebben over de manier waarop jij je bedrijf leidt. Kies een aantal mensen die eerlijk kritisch zijn en nodig ze uit om jou regelmatig feedback te geven. En, als je het gevoel hebt dat ze zich inhouden, vraag dan concreet om feedback in een bepaalde situatie.

Maak jouw verdere groei mogelijk

Zodra je jouw functioneren centraal stelt, krijg je sneller zicht op de zwakke plekken die omzetverbetering of verdere groei van je bedrijf in de weg staan. Positief bij-effect is de stijging van je geloofwaardigheid onder je medewerkers. Immers, een ondernemer die zich ook persoonlijk tot grotere hoogtes uitdaagt, geeft het beste voorbeeld voor  continue verbetering in zijn bedrijf.

De compacte online trainingen én het voeren van ‘functioneringsgesprekken’ met jou kunnen wij voor je invullen. Tenminste, als je wilt groeien in je leiderschap en het goed omgaan met je medewerkers. Neem contact met ons op om jouw uitdaging te bespreken, dan maken we samen een plan voor jouw volgende groeistap.

© 2017 de Wereld van Personeel

dinsdag 11 april 2017
Esther Mallant

Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop je als ondernemer omgaat met je medewerkers veel invloed heeft op het succes van je bedrijf. Daar help ik je graag bij. In mijn blogs breng ik het managen van medewerkers terug tot de essentie. Geen uitgebreide achtergrondinformatie en ingewikkelde adviezen, vooral praktische en slimme tips.

Gratis mini e-book

Drie prikkelende vragen aan je medewerkers, die je direct meer winst opleveren.
En die jij vergeet te stellen...