Afscheid

Zo neem je afscheid van een medewerker

Afscheid nemen van een medewerker. Hoe pijnlijk en heftig dat soms ook is, het is belangrijk om op een goede manier afscheid van elkaar te nemen. Hoe je dit doet, welke stappen je moet zetten en waar je op moet letten, vind je in dit thema. Zodat je precies weet wat je moet doen om goed uit deze complexe situatie te komen. En jullie weer verder kunnen; zowel jij als de medewerker.

Het thema Afscheid is vooral interessant als je de volgende situatie(s) herkent

  • ik ben ontevreden over een medewerker en wil zijn vertrek forceren, maar weet niet precies wat ik moet doen.
  • de wetgeving rondom het vertrek van medewerkers is zo complex; voor mij is het niet altijd  duidelijk waar ik op moet letten.
  • als een van mijn medewerkers nu zou opstappen, komt het allemaal neer op de schouders van mijn andere medewerkers. Dit wil ik voor zijn.
  • ik wil op een goede manier afscheid nemen van medewerkers, maar wil niet dat het te veel tijd, energie en geld kost.
  • er is wel eens een medewerker vertrokken zonder fatsoenlijk afscheid, dit had meer impact op mijn bedrijf dan ik had gedacht.
  • het vertrek van medewerkers verloopt vaak rommelig, ik loop regelmatig achter de administratieve feiten aan.

Met de inhoud van het thema Afscheid krijg je

  • inzicht in de complexe wetgeving rondom afscheid van medewerkers.
  • een gezond bedrijf waar medewerkers de vrijheid hebben om te vertrekken.
  • de zekerheid dat je alles goed hebt geregeld rondom het afscheid van een medewerker.
  • respect van jouw medewerkers over hoe jij met vertrekkende medewerkers omgaat.
  • de wetenschap dat jij en het team het vertrek van een medewerker kunnen opvangen.
  • het imago van een werkgever die goed met zijn medewerkers omgaat, ook als ze vertrekken.
  • helderheid over wat je moet doen als je een medewerker wilt ontslaan.
  • overzicht van welke (administratieve) stappen je moet zetten als een medewerker vertrekt.

Naast het thema Afscheid heeft ons online programma nog veel meer te bieden. Het kan jou als ondernemer ook op andere gebieden helpen, zoals Werven, Belonen, Regelen, Functioneren en Ontwikkelen.

Voor slechts 500 euro per jaar ben je ervan verzekerd dat jij altijd overzicht hebt en de juiste keuzes kunt maken. En dat geeft rust in jouw hoofd en jouw bedrijf de ruimte om door te groeien.

Spreekt jou dit aan? Meld je dan nu aan voor de kortste weg naar een heldere en efficiënte personeelsaanpak!

Let op: een aantal stappen in het thema Afscheid zijn nog in ontwikkeling.


Ja, ik wil mijn digitale HR adviseur
Antwoord op emotionele vragen

Helder stappenplan...

1
Met welke uitgangspunten moet ik rekening houden?
Wat de reden van het afscheid ook is en wie het initiatief ook neemt, er is een aantal zaken waarmee je altijd rekening moet houden. Denk aan wettelijke voorwaarden zoals een transitievergoeding en een opzegtermijn. Het mag duidelijk zijn dat je deze voorwaarden scherp op het netvlies moet hebben, voordat je aan het afscheid nemen begint. Bij deze stap hebben wij alles voor je op een rij gezet.
2
Hoe zorg ik dat de administratieve afhandeling goed verloopt?
Als het goed is, heb je van iedere medewerker een overzichtelijk personeelsdossier. Als een medewerker vertrekt, zet je de laatste stappen in de administratie. Zoals bijvoorbeeld een afmelding bij externe partijen, het inleveren van bedrijfsmiddelen en de eindafrekening van het salaris. Wel zo handig om dit duidelijk op een rijtje te hebben, om precies te weten wat je moet doen en om vervelende situaties te voorkomen.
3
Wat moet ik verder rond het afscheid regelen?
Als iemand afscheid neemt, heeft dit invloed op de rest van de organisatie. Altijd. Zorgvuldige communicatie, goede vervanging, een volledige werkoverdracht en een passend afscheid zijn ontzettend belangrijk. Dan verloopt het afscheid soepel, blijft het team betrokken en loopt jouw imago bij jouw medewerkers geen deuk op. Want vergis je niet: hoe jij hiermee omgaat, is bepalend voor hoe jouw medewerkers jou zien.
4
Hoe pak ik ‘afscheid door afloop contract’ aan?
Soms is het vertrek van een medewerker een natuurlijk proces. Een jaar- of tijdelijk contract loopt af of de medewerker gaat met pensioen. Dan kun je denken: niks aan de hand. Maar dat is te makkelijk. Want ondanks dat het juridisch ‘minder spannend’ is, heeft het wel degelijk impact op jouw bedrijf. In deze stap komen verschillende situaties aan bod waarmee je te maken kunt krijgen.
5
Hoe pak ik ‘afscheid op initiatief medewerker’ aan?
Jouw bedrijf draait goed. En dan ineens zegt een medewerker op. Pijnlijk, vooral als het onverwacht is. Maar er schuilt ook een mogelijkheid in. Het kan jou belangrijke informatie bieden over hoe jij en het bedrijf worden ervaren. Vergeet daarbij niet om het niet persoonlijk op te vatten en handel alles netjes en respectvol af. Je leest in het programma hoe je dit aanpakt.
6
Hoe pak ik ‘afscheid op mijn initiatief’ aan?
Hoe vervelend ook, soms wil je het vertrek van een medewerker forceren. Dat is geen gemakkelijke opgave. Een weg vol valkuilen en iedere misstap kan veel tijd, energie en geld kosten. Aan jou de taak om zorgvuldig te werk te gaan. Wij helpen je hierbij. In deze stap lees je precies wat je moet doen en wanneer je dit het beste kunt doen.

Wat ondernemers over ons zeggen…

"Overzichtelijke en duidelijke informatie, lekker to the point. Voor mijn gevoel heb ik nu meer verstand van personeelszaken, dat is prettig", Guido Brouwer - GB10
"In de ondernemerswereld waar dingen elke dag ingewikkelder worden, zijn de programma's van de Wereld van Personeel een verademing", Nelleke Griffioen - De Berghut
"Je valt altijd in de bekende valkuilen als ondernemer, die kun je voorkomen met het programma. Uiteindelijk vind je het zelf misschien ook wel uit, maar het scheelt zoveel tijd als je bij de hand genomen wordt", Rob Ammerlaan - Social Brothers
"Heldere, no-nonsense informatie en adviezen. Vooral prettig dat ik nu goed weet welke tijds- en kostenefficiënte keuzes ik kan maken, en waar mijn risico’s liggen", Bart Verkade - Verkade Management & Advies

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik dat de informatie in de online omgeving klopt en betrouwbaar is?

Een terechte vraag. Wij werken samen met verschillende experts bij het samenstellen van de online omgeving en verwerken de meest recente wetgeving in onze tips en adviezen. Is dat altijd 100% up-to-date? Dat lukt niet altijd. Bij sommige nieuwe wetgeving is niet meteen duidelijk hoe dit in de praktijk uitpakt. Uiteraard doen wij er alles aan om zo snel mogelijk helder te krijgen hoe nieuwe wetten en regels jouw dagelijks werk beïnvloeden. Daarnaast checken wij voortdurend de links in de online omgeving en zorgen we ervoor dat de informatie continue wordt aangevuld met de laatste actualiteiten, én handige hulpmiddelen die op bronsites beschikbaar komen. In de persoonlijke calls adviseren we je ook volgens de laatste wetgeving én stemmen we ons advies maximaal af op de specifieke situatie in jouw bedrijf.

Created with Sketch.
Waarom is het programma relatief zo laag geprijsd?

Dat is een bewuste keuze. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk ondernemers te helpen met het voeren van een goed personeelsbeleid. Dus willen wij het programma laagdrempelig houden. Wat betreft inhoud én prijsstelling.

Created with Sketch.
Hoeveel tijd ben ik kwijt aan het programma?

Het programma staat voor slim, simpel en snel. Dus als het aan ons ligt ben je er zo min mogelijk tijd aan kwijt. Elk thema in de online omgeving kent een stappenplan. Bij iedere stap geven we je een indicatie voor de leestijd; in totaal loop je in 1,5 - 2 uur door alle basisstappen in één thema. Je hebt dan een goede kennis van alle onderwerpen die bij het thema belangrijk zijn. Met de tools kun je je in gekozen onderwerpen verdiepen en ermee aan de slag gaan. Hoeveel tijd het totale programma in beslag neemt, heb je dus voor een deel zelf in de hand. Jíj bepaalt of je met de tools dieper in een bepaald onderwerp duikt of niet. Ook je persoonlijke calls met ons zijn compact. We vragen je vooraf zoveel mogelijk relevante informatie te verzamelen, zodat we in de call snel de diepte in kunnen gaan.

Created with Sketch.
Op welke apparaten kan ik het programma gebruiken?

Als ondernemer ben je vaak onderweg. Vandaar dat je onze online omgeving kunt gebruiken op een PC, laptop, mobiel én tablet. Voor onze persoonlijke calls heb je alleen je telefoon nodig, en die heb je toch al altijd bij je. Toch?! ;-)

Created with Sketch.
Het programma voldoet niet aan mijn verwachtingen. Hoe maak ik gebruik van de '100% tevreden garantie'?

We willen het omgaan met personeel graag makkelijk voor je maken. Als je ervaart dat ons programma je daar onvoldoende bij helpt, bieden we een '100% tevreden garantie'. Als je er binnen 7 dagen na aankoop achterkomt dat het programma niet past bij jouw behoefte, neem dan contact met ons op. Je krijgt dan het aanschafbedrag terug.

Created with Sketch.
Mijn vraag staat er niet bij, hoe kan ik die stellen?

Je kunt je vraag naar ons mailen via contact@dewereldvanpersoneel.nl. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Maar je kunt ons natuurlijk ook even bellen via 010 - 31 01 123.

Created with Sketch.