Verkort de inwerkperiode van je nieuwe medewerker 

Een goede inwerkperiode van je nieuwe medewerker levert snel resultaat op! 

Je medewerker kan sneller ingezet worden, ‘snapt’ waar hij een bijdrage aan moet leveren, maakt minder fouten en heeft minder hulp van collega’s nodig. 

Belangrijk, want je wilt dat je nieuwe medewerkers soepel in het team opgaat en snel toegevoegde waarde biedt. 

Geef inwerkopdrachten 

Een goede manier om de inwerkperiode te verkorten is het geven van één of meer inwerkopdrachten. Dat kan al tijdens de proeftijd. Maar ook in de periode daarna zijn inwerkopdrachten heel nuttig.

Daarmee ben je ook heel duidelijk over je verwachtingen. Want natuurlijk is het belangrijk dat hij leert hoe hij zijn werkzaamheden uit kan voeren, maar het is zo mogelijk nog belangrijker om te zien hoe hij aan het werk gaat in een opdracht die zijn dagelijks werk overstijgt. 

Een inwerkopdracht vraagt van je medewerker dat hij in korte tijd een goed beeld krijgt van de situatie in je bedrijf. Dat helpt hem bij het begrijpen van zijn rol in het geheel.  

Pas als hij zijn rol begrijpt en weet waarom zijn activiteiten er toe doen, zal hij zich met de juiste dingen bezig gaan houden. 

De manier waarop je medewerker de inwerkopdrachten oppakt, geven je een indruk van hoe hij werkt, hoe hij zijn competenties inzet en of je inderdaad de juiste match hebt.

Ze geven je bijvoorbeeld inzicht in 

  • de mate waarin hij initiatief neemt 
  • zijn mondelinge en schriftelijke communicatie 
  • de manier waarop hij met anderen samenwerkt 
  • zijn durf om vragen te stellen 
  • zijn mogelijkheid om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden 

Focus tijdens het inwerken 

Het helpt je nieuwe medewerker ook.  

Hij kan zich richten op de inwerkopdrachten, waardoor alle informatie die hij krijgt niet als ‘los zand’ in zijn hoofd blijft hangen.  

Door hem focus te geven tijdens zijn inwerkperiode, kan je nieuwe medewerker makkelijker de informatie filteren, doorvragen als iets niet duidelijk is en tot inzichten komen door de informatie te combineren. 

Voorbeelden van inwerkopdrachten 

Zoek naar inwerkopdrachten die passen bij de functie, én die een ‘helicopterview’ geven. Stel jezelf daarbij de vraag:  

Hoe heeft hij zo snel mogelijk inzicht in de belangrijkste zaken die hij in zijn functie moet weten?  

Bijvoorbeeld 

  1. maak een overzicht van alle contactpersonen waar je vanuit je functie mee te maken hebt, en benoem waarom ze belangrijk zijn voor ons bedrijf 
  2. zorg dat je de product(groep)en van ons bedrijf kent én begrijpt, en weet voor welk type klant ze interessant zijn 
  3. benoem en licht de 3-5 belangrijkste verbeterpunten in het proces toe, en geef aan welke verbeter mogelijkheden jij ziet 
  4. benoem en licht de 3-5 interessantste kansen toe om meer omzet (of productie) te draaien, en geef aan welke eerste 5 stappen we moeten zetten om dat te bereiken 
  5. benoem en licht de 3-5 manieren toe om kosten te besparen of efficiënter te werken, en geef aan welke eerste 5 stappen we moeten zetten om dat te bereiken 
  6. benoem en licht de 3-5 punten toe die voor meer toegevoegde waarde vanuit je functie zorgen, en geef aan wat je nodig hebt om daaraan te werken 
  7. beschrijf en licht het [inkoop/verkoop/administratie/logistieke] proces toe, incl. iedereen die betrokken is en hun verantwoordelijkheden in het proces.  

Nog een paar tips 

  • zorg dat je de inwerkopdracht in een taal beschrijft die past bij je bedrijf, de functie en het niveau van de functie. Een magazijnmedewerker vraag 6 meegeven heeft niet veel zin. Vraag 3 meegeven door te vragen ‘laat weten wat jij anders zou doen en hoe je het dan zou doen’ spreekt waarschijnlijk meer aan 
  • laat de inwerkopdrachten op zo’n manier uitwerken dat je de vastgelegde informatie kunt gebruiken voor toekomstige inwerktrajecten (bijvoorbeeld bij vraag 7) 

Maak vanaf nu gebruik van simpele inwerkopdrachten die een groots effect hebben. Sneller inzicht voor jou, prettige focus voor je medewerker.

Heb je zelf nooit geïnvesteerd in een ‘inwerkopdracht’ rond personeel? En merk je dat daardoor je kennis en inzicht in keuzes achterblijft? Dan is ons online adviesprogramma wellicht precies wat je zoekt.  

Met het programma leer je de do’s & dont’s van de 6 belangrijkste onderwerpen rond je personeel: Werven, Belonen, Functioneren, Afscheid, Ontwikkelen en Regelen. Altijd zo slim en simpel mogelijk zodat je in weinig tijd een goede personeelsstrategie toepast.  

Speciaal gemaakt voor bedrijven met behoefte aan een overzichtelijke structuur en korte lijnen. Zie hier wat ons programma je kan opleveren.

© de Wereld van Personeel

maandag 11 februari 2019
Esther Mallant

Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop je als ondernemer omgaat met je medewerkers veel invloed heeft op het succes van je bedrijf. Daar help ik je graag bij. In mijn blogs breng ik het managen van medewerkers terug tot de essentie. Geen uitgebreide achtergrondinformatie en ingewikkelde adviezen, vooral praktische en slimme tips.

Gratis mini e-book

Drie prikkelende vragen aan je medewerkers, die je direct meer winst opleveren.
En die jij vergeet te stellen...