Waarom ondernemers slechte investeerders zijn

In de afgelopen jaren heeft MKB Nederland samen met een aantal ministeries het project Excelleren uitgevoerd. Een project dat gaat over ‘leren in het mkb’. Met zo’n 700 mkb bedrijven is heel intensief gesproken over de wijze waarop zij met leren en het ontwikkelen van personeel omgaan.

Vrijwel al deze collega-ondernemers zien het belang van leren en opleiden in. Eén van de resultaten uit het project is dat geld én tijd voor veel ondernemers GEEN beperking vormen.

Herken jij dit? Hoeveel investeer jij in je medewerkers?

Een opvallend resultaat uit een onderzoek met ondernemers

Je staat als ondernemer meestal bekend om je kritische blik op uitgaven en de besteding van tijd in je bedrijf. Vanuit mijn achtergrond vind ik het natuurlijk heel verstandig om blijvend te investeren in je medewerkers en hun ontwikkeling. Daardoor bereik je – is in veel onderzoeken bewezen – dat je medewerkers breder inzetbaar zijn, een grotere bereidheid hebben om mee te gaan met veranderingen en productiever zijn.

De ruimte in geld en tijd is een slechte investering

Wat mij opvalt is dat er zelden afspraken worden gemaakt over wat de opleiding of training gaat opleveren en hoe het geleerde aan andere collega’s kan worden overgedragen. Het resultaat is dat je medewerker een of meer goede trainingsdagen volgt, ‘gewoon’ weer aan het werk gaat en uiteindelijk niet duidelijk is of de training je bedrijf echt wat heeft opgeleverd.

Is het de investering waard geweest? Heeft je medewerker echt iets waardevols geleerd en hoe gaat hij dat toepassen en overdragen in je bedrijf?

Een aantal maanden geleden sprak ik een ondernemer in de elektrotechniek die twee van zijn werkvoorbereiders een individueel coachingstraject liet volgen. Dit soort trajecten kost al snel een paar duizend euro. Toen ik hem vroeg wat de werkvoorbereiders door de coaching anders moesten gaan doen en welke afspraken hij daarover had gemaakt, viel hij stil……. Dat had hij niet besproken. En nog eerlijker, hij wist eigenlijk niet zo goed welke afspraken hij daarover kon maken.

Bepaal het verwachte resultaat van je investering

Als binnenkort een van je medewerkers een opleiding of training gaat volgen, sta dan stil bij de volgende vragen

  • wat wil je medewerker anders of beter kunnen doen na de opleiding of training?
  • wat wil jíj dat je medewerker anders of beter gaat doen?
  • hoe kunnen jullie achteraf bepalen of dit ook anders of beter gaat?
  • hoe zorgt je medewerker voor het doorgeven van het geleerde aan collega’s voor wie het ook interessant is?
  • hoe zorg jij ervoor dat je de medewerker alert houdt op hetgeen hij anders of beter moet gaan doen?

Bespreek deze vragen met je medewerker, maak er afspraken over en zorg dat je investering het waard is. Pas dan herken ik weer de echte ondernemer die weliswaar ruimte in geld en tijd biedt, maar ook heel duidelijk weet wat hij daarvoor terug krijgt!

© 2017 de Wereld van Personeel

maandag 20 maart 2017
Esther Mallant

Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop je als ondernemer omgaat met je medewerkers veel invloed heeft op het succes van je bedrijf. Daar help ik je graag bij. In mijn blogs breng ik het managen van medewerkers terug tot de essentie. Geen uitgebreide achtergrondinformatie en ingewikkelde adviezen, vooral praktische en slimme tips.

Gratis mini e-book

Drie prikkelende vragen aan je medewerkers, die je direct meer winst opleveren.
En die jij vergeet te stellen...