Waarom je eerst moet nadenken voordat je gaat werven

Waargebeurd. Stel je voor, een middelgroot bedrijf in de booming internetwereld.

Vanwege de groei gaat de directeur op zoek naar een nieuwe accountmanager. Want hij heeft aspiraties om ook grotere klanten te bedienen. Na een korte procedure valt zijn oog op iemand die prettig in de omgang is én veel weet van het vakgebied. Na een paar maanden blijkt inderdaad dat de verse accountmanager 1-op-1 een kei is. Echt top. Maar ook dat hij dichtslaat zodra hij verkooppresentaties moet geven bij die beoogde grote bedrijven. Tsja. Had het bedrijf dat maar eerder geweten…

Perfecte medewerkers bestaan

Nog steeds levert elke vacature tientallen sollicitaties op. En natuurlijk zit daar een passende kandidaat voor de vacature in jouw bedrijf bij. Wellicht wel meer dan één.

Daar zit ‘m echt het probleem niet. Out there lopen absoluut mensen rond die perfect passen binnen jouw bedrijf. Die een aanwinst zijn voor het team en net even meer doen dan je van ze verwacht. Die meerwaarde aan klanten leveren en zo bijdragen aan je bedrijfswinst.

Wie heb je nu écht nodig

Waarom is het voor sommige bedrijven dan toch zo moeilijk om tot een goede, duurzame match te komen? Een belangrijke oorzaak is dat ze te vroeg beginnen met werven.

Als het besluit eenmaal genomen is om een nieuwe medewerker aan te nemen, wordt direct een vacaturetekst opgesteld of rondgevraagd in het netwerk. Zonder zich echt goed af te vragen: wat voor iemand zoeken we nu eigenlijk precies ? Wat moet hij of zij kunnen? Welke taken gaat hij overnemen?

Denk eerst na over hoe jij je bedrijf wilt organiseren

Bij veel ondernemers is een vakantieperiode een prima gelegenheid voor bezinning. Om te kijken waar ze staan met hun bedrijf. Bijvoorbeeld waar ze zelf nog teveel werk oppakken, waar ze kansen laten liggen en waar ze meer kunnen verdienen door meer mankracht.

Misschien besluit jij om nieuwe medewerkers aan te trekken. Ik wil je graag een paar tips geven waarmee je een eventuele miskleun voorkomt.

Als je één ding onthoudt na het lezen van dit artikel laat het dan dit zijn: ga niet over één nacht ijs. Want je kunt lang vast zitten aan een nieuwe kracht. Ook als je iemand tijdelijk of op projectbasis aanneemt: je bespaart jezelf en je bedrijf veel tijd en geld als je van tevoren de risico’s minimaliseert.

Bepaal dan de eisen waaraan je kandidaat moet voldoen

Om bij de accountmanager uit het voorbeeld te blijven, het maakt nogal wat uit of je iemand zoekt om new business binnen te halen of juist wilt dat hij of zij het bestaande klantenbestand beheert. Die keuze bepaalt de eisen die je stelt aan de kandidaat.

Het eerste wat je doet als je een nieuwe medewerker zoekt, is dat je z’n zoekprofiel vaststelt. Zeg maar het functieprofiel. Daarbij is het handig dat je antwoord geeft op de volgende vragen

  • waarvoor wordt hij of zij verantwoordelijk?
    Wil je dat de nieuwe accountmanager zich beperkt tot het uitbouwen van de klantportefeuille? Of wil je dat hij ook voorstellen doet om jullie dienstverlening te verbeteren? Gaat hij klantbijeenkomsten organiseren en presentaties houden? Denk niet alleen aan hoe je bedrijf nu georganiseerd is, betrek hierin ook je toekomstplannen.
  • wat heeft hij of zij nodig om hierin te goed te presteren?
    Als je weet waar je wilt dat hij resultaten gaat behalen, zie je ook aan welke eisen qua kennis en ervaring hij moet voldoen. Bijvoorbeeld ervaring op het gebied van presenteren en overtuigen, of inzicht in bedrijfsmatige processen.
  • en wie past er in je team?
    Geen bedrijfscultuur is hetzelfde. Het helpt echt als je eerst bedenkt wat voor persoon je nu eigenlijk zoekt. Welke karaktereigenschappen maken dat iemand naadloos in het team past?

Door stapsgewijs op deze manier je zoekprofiel te bepalen, vergroot je de kans op het vinden van een medewerker die past bij jullie cultuur, prima werk levert, en zich graag voor langere tijd aan je bedrijf verbindt.

—– & —–

Meer inspiratie? Ga direct naar onze GRATIS pagina!

Elke week ontwikkelen we nieuwe content die jij direct kunt gebruiken in jouw bedrijf. Al onze adviezen zijn speciaal gemaakt voor jou, ondernemer met een bedrijf tot 50 medewerkers.

 

© de Wereld van Personeel

woensdag 21 september 2016
Esther Mallant

Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop je als ondernemer omgaat met je medewerkers veel invloed heeft op het succes van je bedrijf. Daar help ik je graag bij. In mijn blogs breng ik het managen van medewerkers terug tot de essentie. Geen uitgebreide achtergrondinformatie en ingewikkelde adviezen, vooral praktische en slimme tips.