Wie heb ik op het oog?

 Frusterende situaties bij het werven

Veel ondernemers maken de fout weinig aandacht te besteden aan de eerste stap in het wervingsproces, het bepalen van het functieprofiel. Dit profiel is de basis voor je volgende stappen en zeer bepalend voor het succes van je werving. Als je deze eerste stap niet doordacht zet, kunnen de volgende situaties zich voordoen

  • je profiel is te algemeen en spreekt de kandidaat die jij echt zoekt daardoor niet aan
  • je moet een enorme hoeveelheid brieven en e-mails verwerken van ongeschikte kandidaten ómdat je profiel te algemeen is en iedereen zich erin herkent…
  • je krijgt reacties van kandidaten die niet aan je ‘harde’ eisen voldoen
  • je briefselectie is lastig en tijdrovend omdat je geen heldere criteria hebt bepaald om op te selecteren
  • je wordt gebeld door gefrustreerde sollicitanten die afgewezen zijn en dat niet begrijpen ‘want ze voldeden aan het profiel’
  • je komt er na een tijdje achter dat de functie inmiddels toch een andere invulling nodig heeft en de nieuwe medewerker dat niet kan
  • je ontdekt dat het aantal uren voor de functie teveel of juist te weinig blijkt te zijn
  • je kiest steeds eenzelfde type medewerker waardoor je ‘meer van hetzelfde krijgt’ en de nieuwe medewerker geen echte aanvulling is op je team
  • je besteed veel tijd en energie aan alle reacties, maar vindt uiteindelijk nog steeds geen geschikte kandidaat

 

Het functieprofiel – wie heb ik op het oog?

Neem, om deze situaties te voorkomen, de tijd voor het maken of aanpassen van het functieprofiel

1    heb ik een helder beeld van waar de functie toe moet leiden?

Elke functie binnen je bedrijf heeft een doel en moet passen in het grotere geheel. Bedenk wat het doel is van deze functie en welke resultaten de nieuwe medewerker moet behalen om waarde toe te voegen aan je bedrijf

2    heb ik het profiel al op papier gezet?

Pas als het profiel op papier staat, zie je of je volledig bent. Check of je alle resultaten hebt benoemd en ga na of deze aansluiten bij de andere functies in je bedrijf. Let hierbij vooral op gaten en overlappingen.

  • zijn er nog veranderingen geweest die invloed hebben op het profiel?

Omdat je bedrijf continu in beweging is kun je er niet van uitgaan dat een eerder vastgelegd functieprofiel ongewijzigd is. Ga na welke veranderingen in je bedrijf invloed hebben op het profiel. Check of er resultaatgebieden zijn bijgekomen of afgevallen. Blijf ook nu alert op gaten of overlappingen met andere functies. Een belangrijke stap die vaak vergeten wordt is het verifiëren of het aantal contracturen nog klopt. Pas het aantal contracturen aan als de functie gewijzigd is.

  • welke eisen zijn ‘hard’ – wat moet mijn nieuwe medewerker zeker in huis hebben?

Als je geen duidelijke harde eisen hebt gesteld, is elke sollicitant een potentiële kandidaat. Dat maakt de selectie erg lastig en roept vragen op bij sollicitanten. Bepaal aan welke eisen de kandidaat moet voldoen om door de eerste selectie te komen.

  • welke persoonlijkheid past bij het bestaande team?

Naast de harde eisen is het goed om stil te staan bij wensen die je hebt over de persoonlijkheid van de kandidaat. Bedenk welke persoonlijkheid een goede aanvulling is op de rest van het team en zorg daarbij voor diversiteit. Dat houdt je team creatief en in balans.

Als je bewust de tijd neemt om je functieprofiel te maken, heb je een belangrijke basis om de volgende stappen te zetten. Je zult merken dat die daardoor makkelijker te zetten zijn. Nu goed nadenken, bespaart je later veel tijd.

—– & —–

Meer inspiratie? Ga direct naar onze GRATIS pagina!

Elke week ontwikkelen we nieuwe content die jij direct kunt gebruiken in jouw bedrijf. Al onze adviezen zijn speciaal gemaakt voor jou, ondernemer met een bedrijf tot 50 medewerkers.

 

© de Wereld van Personeel

vrijdag 8 juli 2016
Esther Mallant

Ik ben ervan overtuigd dat de manier waarop je als ondernemer omgaat met je medewerkers veel invloed heeft op het succes van je bedrijf. Daar help ik je graag bij. In mijn blogs breng ik het managen van medewerkers terug tot de essentie. Geen uitgebreide achtergrondinformatie en ingewikkelde adviezen, vooral praktische en slimme tips.